תוספות
cover image

חדו"א 1
יד ביד

רשימת ציוד

התוכן באתר (והקורס בכלל) יהיו טיול רציני. לכן יש להצטייד כראוי. בכניסה לכל פרק נעשה בדיקה לראות שכולם הביאו מים וכובע, ומי שלא הביא, לא יעלה לעשות את המסלול וישאר באוטובוס עד שנחזור בצהריים.

בספרו של טים פריס – The 4 Hour Chef – מציין טים כי “Material is more important than method”. כוונתו לא הייתה שסוג הקלסר שבחרתם חשוב יותר מהדרך בה אתם מנהלים את הזמן, אלא שהחומר ממנו אתם לומדים חשוב יותר מהשיטה בה אתם משתמשים. זו כמובן לא אמת מוחלטת, אבל היא חיונית ביותר.

מה הוא חומר? בעיניי, חומר הוא כל מקור באשר הוא שמכניס לכם אינפורמציה חדשה לראש. במקרה שלנו – מאיפה אתם לומדים חדו”א? בוודאי שהתשובות הרגילות – הרצאות, תרגולים, שיעורי בית – מתקבלות על הדעת, אבל היי! הרצאות, תרגולים ושיעורי בית הם בדיוק החומר בו השתמשו האנשים שהביאו להיסטוגרמות הציונים המוכרות של הקורס. אנחנו רוצים טוב מזה.

אני מרכז בפניכים את שלושת הספרים/כתבים/סיכומים שבעיני שימוש נכון בהם משפר משמעותית את יכולותיכם בקורס. אני מפציר בכם להשיג כל אחד מהם במהירות האפשרית.

1. סיכום הרצאות

כמעט לכל קורס בתואר תוכלו למצוא מישהו שסיכם את תוכן ההרצאות. תשאלו מישהו שעושה את הקורס או עשה בעבר (מוזמנים אפילו להצטרף לקבוצת הפייסבוק של הקורס). אני אישית ממליץ להדפיס, או לשים בטאבלט, העיקר שתהיה לכם דרך לרשום עליו הערות.

איך משתמשים

בין אם אתם רואים וידיאו או הולכים ממש להרצאה, תמיד תקחו את הסיכום אתכם. ומה תעשו בו? כל מה שהמרצה אומר, העיניים שלכם צריכות לזהות בסיכום. אם זה עוזר לכם למרקר – תמרקרו. בנוסף, זהו חברכם הטוב ביותר לתרגול שאלות. לפני שאתם משתמשים בהגדרה/טענה/משפט בהוכחה שלכם, תרשמו אותו רגע על הדף או בראש, ותשוו עם הסיכום.

למה?

כי כשתיגשו לתרגיל הבית/שאלה שאתם רוצים לפתור ותגידו לעצמכם “נווו איך בדיוק הולך המשפט הזה מההרצאה” תוכלו תוך שנייה למצוא את המקום בו זה נכתב בסיכום, ולא תצטרכו לחפש את זה בוידיאו או במה שניסיתם לכתוב במהלך ההרצאה.

אני מודע לכך שעבור חלק מהאנשים, לסכם בעצמם עוזר להם לקלוט את החומר. אם זה המצב - לכו על זה ושכחו מהסיכום. שימו לב אבל שההתעסקות בכתיבה לא שואבת מכם יותר מדי תשומת לב לרמה שאתה לא באמת עוקבים אחרים ההרצאה. אם אתם לא באמת לומדים יותר מכתיבה - חבל לכתוב סתם משהו שלא תקראו אחר כך :)

2. הספר של קופרמן

שם הספר המלא: “חשבון דיפרנציאלי ואינטגראלי 1” מאת אלכס קופרמן.

איפה אפשר להשיג? ניתן לקנות את הספר בחנויות ספרים באוניברסיטאות, לשאול אותו בספריות השונות, או למצוא PDF שלו אם תשאלו את האדם הנכון. אני אישית מעדיף תמיד להחזיק עותק פיזי.

איך משתמשים

הספר של קופרמן מכיל רק שאלות ופתרונות. אולי איזה הסבר פה ושם. זה הופך אותו למקור מעולה לתרגול (רלוונטי בפרק הלמידה). יותר מזה, בניגוד לשיעורי בית, שלעיתים יותר מדי קרובות מכילים רק שאלות ברמה גבוהה ולא מאפשרים למידה ברמת קושי עולה, הספר מכיל גם שאלות פשוטות יותר לווידוא הבנה.

בכל פעם (ואני לא צוחק) שאתם מרגישים שיש נושא מסויים בחומר שאתם לא מאה אחוז עליו, והעובדה הזאת מקשה עליכם לפתור את תרגילי הבית או השאלות מבחן שאתם מתרגלים – תפתחו את תוכן העניינים של הספר, תמצאו איפה מופיע הנושא, ותפתרו את כל השאלות בפרק. או לפחות כל שאלה שנייה. זה יקח לכם לכל היותר שעה שבסופה תרגישו שאתם שולטים ברמה בסיסית טובה בנושא. אגב, לקופרמן גם ספרים בחדו”א 2 ובפונקציות מרוכבות שהיו שימושיים עבורי באותה מידה בדיוק.

למה?

יש לכם 10 דקות? ברור שכן. חפשו ביוטיוב Let’s teach for mastery – not test scores | Sal Khan. אני עוד אפנה אתכם לסרטונים רבים בהמשך. סאל, הבחור המקסים הזה, נותן שם המון נקודות מעניינות וחשובות שרלוונטיות במיוחד לדרך שבה לומדים במסגרות כמו בתי ספר ואוניבסיטאות. מה שחשוב לי להבהיר כאן זה שכמו שלבנות בניין רב קומות על יסודות רעועים זה רעיון קטלני, כך גם לנסות לפתור שאלות מתקדמות מבלי לשלוט בחומר הבסיסי זה רעיון קטלני. הספר של קופרמן נותן לכם בדיוק את החומר הבסיסי, ואת ההסברים הרלוונטיים להבנתו. והכל דרך תרגול שאלות. בנוסף, לא פעם ולא פעמיים הופיעה שאלה מהספר הזה בשיעורי הבית בקורס, ואפילו פעמיים שאלות מהספר הגיעו למבחן (!).

3. הספר של רוס

שם הספר המלא: “Elementary Analysis: The Theory of Calculus” מאת Kenneth A. Ross.לספר הזה אין אח ורע. הוא יכול להיות חברכם הטוב ביותר (אחרי אתר זה כמובן). אפשר בקלות למצוא PDF שלו באיכות אולפן ע”י חיפוש מהיר בגוגל.

איך משתמשים

מקדישים לעצמכם לפחות חצי שעה ביום לקרוא בספר. מההתחלה. אבל לא עד הסוף. תקראו רק את הפרקים הרלוונטים לקורס. אעיר שהפרק הראשון הוא כביכול לא רלוונטי לקורס, אך בעיני הוא תורם מאוד להבנת המתמטיקה. הכי טוב יהיה אם תצליחו לקרוא את הפרקים המתאימים למה שאתם לומדים בהרצאות. לרציניים באמת שבאו להוציא ציון חזק: כל דוגמה פתורה בספר היא שאלת תרגול עבורכם. נסו לפתור אותה קודם בעצמכם, ותשוו את הפתרון שלכם עם של רוס. לעומת זאת השאלות לתרגול שהוא נותן בסוף הפרקים פחות מעניינות כי יש להן רק פתרונות חלקיים.

למה?

ראשית, תבינו שמי שכותב ספר, אין לו לחץ זמן. הוא לא חייב להספיק את כל החומר בשלושה חודשים. לכן הוא כותב הכל, ומרחיב על הכל, ונותן כמה דוגמאות שהוא חושב שיספיקו. אתם זוכים לקבל “הרצאה” מבחור משכיל שמאוד חשוב לו שתצליחו. שנית, הוא מספק זווית אחרת על החומר, כלומר מסביר את הנושאים מעט אחרת. במקרים רבים תמצאו שההסברים שלו משלימים את מה שהיה חסר לכם בהרצאה. בנוסף, אתם רוכשים skill חשוב ביותר והוא – אוצר מילים מתמטי באנגלית. למה זה טוב? כי תוכלו למצוא פתרונות לשאלות קשות באינטרנט. פשוט תתרגמו את השאלה לאנגלית, ותתפלאו לגלות כמה אנשים פתרו אותה לפניכם. אם רק היה לי שקל על כל פעם שאני נעזרתי באינטרנט כדי לפתור שאלות רק על ידי חיפוש השאלה באנגלית.


החכמתם? נהנתם? מוזמנים להזמין לי כוס קפה :)